سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور: تفاوت رژیم غذایی در دوران بارداری به میزان پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:

تفاوت رژیم غذایی در دوران بارداری به میزان پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: رژیم غذایی در دوران بارداری مانند برنامه غذایی در حالت عادی است و تفاوت آن در میزان پروتئین ، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است که در این دوران باید به میزان بیشتری دریافت شود.

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دکتر جلال الدین میرزای رزاز در خصوص رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری گفت: خانم های باردار به دلیل وضعیت خاص خود بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی ویژه ای را دنبال کنند.

وی افزود: در مادران باردار طی سه ماهه اول نیاز به انرژی افزایش نمی یابد اما در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب۳۵۰ ، ۴۵۰ کیلو کالری افزایش می یابد. این کالری باید از یک رژیم متعادل شامل لبنیات، غلات کامل، پروتئین های حیوانی و گیاهی، میوه و سبزیجات تازه حاصل شود.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه بیان داشت: برای رعایت رژیم غذایی سالم به زنان باردار توصیه می شود نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات، یک چهارم آن را با غلات سبوس دار و یک چهارم آن را با منابع پروتئینی بدون چربی و همچنین لبنیات پر کرده و در کنار آن از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

دکتر رزاز درباره مصرف لبنیات و میوه ها و سبزیجات در دوران بارداری گفت: متخصصان تغذیه برای مصرف لبنیات کم چرب در این دوران روزانه ۳ تا ۴ واحد شیر، ماست و پنیر توصیه می کنند که سرشار از کلسیم و پروتئین است. همچنین زنان باردار باید توجه خاصی بر مصرف میوه ها و سبزیجات داشته باشند چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبرها و ویتامین ها هستند.

وی با بیان اینکه مصرف غلات کامل انرژی لازم را در رژیم غذایی دوران بارداری تامین می کند، افزود: حداقل نیمی از نیاز کربوهیدرات یک زن باردار از طریق غلات کامل مانند: جودوسر، ماکارونی، نان سبوس دار باید داشته باشد و همچنین در دوران بارداری، پروتئین بیشتری نسبت به قبل از بارداری موردنیاز است. پروتئین برای رشد مناسب بافت های جنین از جمله مغز ضروری است.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور منابع پروتئین در دوران بارداری را شامل گوشت ، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات دانست.

موارد تاثیرگذار در رژیم غذایی بارداری

دکتر رزاز در ادامه خوردن غذاهای با فیبر بالا، چربی، نمک و مصرف مایعات را موارد تاثیرگذار در رژیم غذایی بارداری دانست و گفت: فیبر بخشی از میوه ها، سبزی ها و دانه های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان هضم نمی شود. غذاهای پر فیبر به سیر شدن کمک می کند و موجب مصرف کمتر در غذا و چربی شود. فیبر با حجیم کردن مدفوع باعث خروج راحت و سریع مدفوع شده و به این طریق از بروز یبوست جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: مواد غذایی پرچرب مانند غذاهای سرخ کرده، چربی اشباع و محصولات حاوی اسید چرب ترانس در دسته غذاهای ناسالم قرار می گیرند. مصرف اسید چرب ضروری مانند امگا۳ اهمیت زیادی دارد. برخی از مواد غذایی دارای اسید چرب سالم مانند آجیل، گرد،آووکادو، بذر کتان، ماهی چرب و روغن زیتون می شوند. این مواد غذایی معرفی شده نوع صحیحی از چربی را برای رشد مغز جنین تامین می کنند.

رییس انجمن تغذیه ایران در خصوص مصرف نمک و مایعات در دوران بارداری اظهارداشت: خوردن نمک و غذای شور نیز باید در تعادل حفظ شود. مصرف بیش از حد نمک می تواند برای مادران باردار مضر باشد و همچنین مصرف مایعات که بخش مهمی از تغذیه بارداری است، توصیه می شود که علاوه بر مایعات موجود در سوپ ها و نوشیدنی ها، می توانید با نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب، مایعات به میزان کافی دریافت کنید.

دکتر رزاز به محدودیت غذایی در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: محدود کردن مصرف کافئین و شیرین کننده های مصنوعی، گوشت ها و غذاهای دریایی خام، ماهی های دریایی با جیوه بالا ، گوشت های فرآوری شده و لبنیات غیر پاستوریزه در دوران بارداری به سلامت جنین کمک می کند.

گفتنی است، در مطلب بعدی به نقش تغذیه در کنترل عوارض بارداری مانند تهوع و یبوست پرداخته می شود.

Original Article

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =