تغذیه مفید

استراگانف ویژه سبزیجات، سوپرفود گیاهی

مصرف چندبار در هفته، غذاهای گیاهی و شامل حبوبات و سبزیجات، گام موثری در حفظ سلامت افراد در سنین میانسالی و سالمندیست، خصوصاً که از عوارض چاقی و بعضی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، افزایش چربی یا فشار خون می‌توان با خوردن غذاهای پرکیفیت گیاهی در دراز مدت پیشگیری به عمل آورد، بنابراین امروز ما قصد داریم شما را با طرز تهیه یک غذای سالم و گیاهی جدید آشنا نماییم:

چرا نام استراگانف برای این غذا انتخاب شده است؟

استراگانف یک خوراک روسی است و بیشتر به صورت (بیف استراگانف) با گوشت گوساله، قارچ، خامه و سیب زمینی خلالی سرخ شده تهیه می‌شود.

در این دستور تهیه (خوراک استراگانف سبزیجات) که از یک کتاب آشپزی گیاهی برگرفته شده است، نخود، گل کلم، هویج و کدوسبز با ادویه‌جات و سبزیجات معطر طبخ می‌گردد و در پایان با سس خامه سرو می‌شود.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر در چهار مرحله

مرحله ۱)

  • روغن زیتون                                دو قاشق غذاخوری
  • آنغوره                                       کمی
  • جعفری تازه خرد شده                  (یک فنجان یا ۲۴۰ سی سی)
  • ریحان خشک                             یک قاشق چایخوری
  • آویشن خشک شده                    نصف قاشق چایخوری
  • اکلیل کوهی                              یک چهارم قاشق چایخوری
  • فلفل دلمه‌ای خرد شده                نصف فلفل متوسط
  • هویج متوسط رنده شده               یک عدد
  • کدو سبز متوسط رنده شده          یک عدد

۲) مرحله دوم

  • گوجه فرنگی خرد شده                 سه فنجان یا ۷۰۰ گرم
  • آب یا آب سبزی                           نصف فنجان یا ۱۲۰ سی سی
  • برگ بو                                      ۱ عدد
دستور تهیه 4 مرحله ای استراگانف سالم سبزیجات 
دستور تهیه ۴ مرحله ای استراگانف سالم سبزیجات 

۳) مرحله سوم

  • هویج خرد شده                           ۲/۳ فنجان یا ۸۰ گرم
  • کدو سبز خرد شده                       ۲/۳ فنجان یا ۸۰ گرم
  • گل کلم خرد شده                        ۲/۳ فنجان یا ۷۰ گرم
  • نخود                                         نصف فنجان یا ۶۵ گرم

۴) مرحله چهارم

  • خامه ترش                                 نصف تا ۳/۴ فنجان یا ۱۲۰ تا ۲۰۰ سی سی
  • نمک و فلفل سیاه                       به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. روغن زیتون را در قابلمه دردار آرام حرارت دهید.
  2. آنغوزه و گیاهان خشک معطر را اضافه کرده و برای ۳۰ ثانیه روی حرارت ملایم تف دهید.
  3. سپس فلفل دلمه‌ای، هویج و کدو سبز رنده شده را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تف دهید.
  4. گوجه فرنگی، آب سبزی یا آب و برگ بو را اضافه کرده و در قابلمه را بسته و بگذارید یک و نیم تا دو ساعت روی حرارت ملایم به آرامی بجوشد، گهگاه آن را هم بزنید تا اینکه سس غلیظ و آماده گردد.
  5. هویج، کدوسبز، گل کلم و نخود را بخارپز کرده تا نرم شود.
  6. آب آن را خالی کنید و سس را به آن‌ها اضافه کنید.
  7. خامه ترش را به آن بیفزایید.
  8. براساس ذائقه تان با نمک و فلفل به آن ادویه اضافه کنید.

نکات مهم

  • نخود یکی از حبوبات با طبیعت گرم است و می‌تواند یک منبع خوبی از پروتئین گیاهی باشد، خصوصاً اگر از جوانه نخود استفاده شود.
  • سبزیجاتی چون جعفری، ریحان و آویشن طبیعتی گرم و خشک دارند و علاوه بر خواص بی‌شمار خود با رایحه خوش در تقویت بدن موثرند.
  • هویج، گل کلم و کدو سبز می‌توانند منبع خوبی از فیبرگیاهی و انواع ریزمغذی‌های مفید باشند و ضمن رطوبت بخشی به بدن زمینه‌ساز تقویت بدن باشند.

خامه ترش

خامه ترش در واقع خامه غلیظ شده است که توسط باکتری اسیدلاکتیک آن تحت فرآیند تخمیر قرار گرفته است.

سلامتی بهترین هدیه است!

هدیه سایت به شما کد تخفیف ویژه کنجد:konjed30

۳۰هزار تومان تخفیف همراه با ارسال رایگان برای خرید های بالای ۱۵۰ هزار تومان

خرید
  • به دلیل وجود مزه شوری و شیرینی برای غذاهای گوشتی و انواع غذاهای گرم مانند سوپ‌ها و پتاژها استفاده از آن مناسبتر از خامه معمولیست.
  • از خامه معمولی هضم نسبتاً راحتتری دارد و کمتر موجب سنگینی غذا می‌شود.
  • به صورت خانگی هم قابل تهیه است ضمن این بعضی برندهای محصولات لبنی، خامه ترش دارند و در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر عرضه می‌شود.
  • استراگانف کلاً غذایی است که با استفاده از خامه درست می‌شود ولی در صورتی که معده ضعیفی دارید و هضم غذا برایتان سختر می‌شود می‌توانید از خامه صرفنظر کنید.

منبع

دکتر ویدا نظری

فروش ویژه محصولات سالم سایت با برند کنجد

فروش ویژه

سویق برنج

فقط ۲۹ هزار تومان

فروش ویژه

روغن سویا

فقط ۳۱ هزار تومان

فروش ویژه

ادویه جوجه

فقط ۱۸ هزار تومان

فروش ویژه

شوید خشک

فقط ۱۲ هزار تومان

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 16 =