بازاریابی مفید

بازاریابی درونگرا چیست؟ — راهنمای کاربردی همراه با مثال

همانطور که می‌دانید دنیای بازاریابی در طول زمان پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه بازاریابی سنتی روشی بسیار قدیمی تلقی می‌شود. به عنوان مثال آخرین باری که کالایی را خریداری کردید، به یاد بیاورید. آیا منتظر تبلیغ آن در تلویزیون بودید یا با فروشنده تماس گرفتید؟ به احتمال زیاد جواب منفی است. چراکه شما نیز همچون دیگران شروع به جست‌وجوی محصول مورد نیاز در اینترنت کرده‌اید. جالب است بدانید که در چنین حالتی شما بخشی از روندی جدید در بازاریابی هستید که بازاریابی درونگرا یا «Inbound Marketing» نامیده می‌شود. درواقع هدف از این نوشتار آشنایی دقیق شما با چگونگی اجرای این روش، مزایا و استراتژی‌های آن است.

ربایش در بازاریابی به چه معناست ؟

در ابتدا بهتر است به سراغ درک مفهوم ربایش یا درونگرایی برویم، سپس بازاریابی درونگرا، ربایشی یا جاذبه‌ای را کامل‌تر معرفی می‌کنیم. به طور کلی ربایش، رهیافتی برای رشد یک سازمان با ساخت رابطه‌هایی ماندگار و هدفمند با مشتریان احتمالی و خریداران است. این روش بر مبنای توانمندسازی این افراد برای رسیدن به اهداف خود در هر مرحله از سفر مشتری است. درواقع مفهوم موفقیت مشتریان با موفقیت کسب‌وکار شما گره خورده است.

بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی درونگرا چیست ؟

«بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) را می‌توان نوعی استراتژی جدید دانست که بر جذب، آموزش و توانمندسازی مشتریان تمرکز دارد. درواقع در این روش از بازاریابی، تمام موارد فوق با استفاده از محتوای مرتبط به منظور راهنمایی و آمادگی مشتریان برای خرید یا استفاده از خدماتی خاص ارائه می‌شود.
اما برای درک بهتر بازاریابی درونگرا نیاز است تا در همین ابتدا با مفهوم «سفر خریدار» (Buyer’s Journey) به عنوان بخشی از مفهوم «تجربه مشتری» (Customer Experience) آشنا شوید.

سفر مشتری در بازاریابی درونگرا

بازاریابی ربایشی و سفر خریدار

سفر خریدار به فرآیندی می‌گویند که فرد به مشتری تبدیل می‌شود و شامل سه مرحله زیر است.

  • آگاهی (Awareness)
  • ملاحظه و توجه (Consideration)
  • تصمیم‌گیری (Decision)
تجربه مشتری

مرحله اول: آگاهی

به طور کلی سفر مشتری با مرحله آگاهی شروع می‌شود. در این مرحله مشتری احتمالی، اولین نشانه‌های نیاز یا مشکلاتی خاص را (Pain Points) حس می‌کند.

مرحله دوم: ملاحظه و توجه

پس از احساس نیاز، فرد تمایل پیدا می‌کند تا ملاحظاتی را به منظور شناسایی و درک بهتر نیاز خود انجام دهد. درواقع با استفاده از همین اطلاعات است که فرد می‌تواند بین برندهای مختلف و مشخصات فنی کالاها، محصول خود را انتخاب کند.

مرحله سوم: تصمیم‌گیری

در پایان نیز پس از جست‌وجوهای کافی در گوگل، فرد به مرحله تصمیم‌گیری در نقشه سفر مشتری می‌رسد. به بیان دیگر در این گام مشتری تصمیم می‌گیرد که نیاز خود را به خرید تبدیل کند.

در همین راستا تمام آنچه در بازاریابی ربایشی بررسی می‌شود بر اساس تولید محتوای ارزشمند و مرتبط برای مخاطبان در هر مرحله از سفر خریدار است.

نحوه اجرای بازاریابی درون گرا

همانطور که تا بدین جا متوجه شدید، استراتژی بازاریابی درونگرا به خریداران کمک می‌کند تا مشکلات و نیازهای خود را بشناسند و درکی از چگونگی رفع نیاز خود با استفاده از یک برند خاص به دست آورند. درواقع بازاریابی درونگرا روشی برای ایجاد اعتماد و علاقه به برند است. همچنین محتوای مورد نیاز در بازاریابی درونگرا معمولا شامل وبلاگ‌نویسی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، «صفحات فرود» (Landing Pages) یا حتی ویدئو است.

بازاریابی ربایشی و سفر مشتری

به طور کلی با یادگیری این استراتژی در حوزه بازاریابی، نیاز شما به جست و جو برای یافتن کاربران جدید کاهش می‌یابد. زیرا در این روش، رسیدن مشتریان به کسب‌وکار شما کاملا طبیعی (Organic) دنبال می‌شود و نیازی به صرف هزینه و زمان زیادی (به عنوان مثال تبلیغات در سایت‌های مختلف یا هزینه رپورتاژ) برای یافتن مشتریان راغب ندارید.

از طرفی این استراتژی میزان اعتماد مشتریان به شما را نیز افزایش می‌دهد. زیرا بیش از ۸۰ درصد مشتری‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، درباره آن تحقیق می‌کنند. بنابراین در صورتی که شرکت شما به عنوان منبع معتبری از اطلاعات شناخته شود، احتمالا کاربران زیادی علاقه‌مند به خرید از شما خواهند بود.

مراحل بازاریابی درونگرا

آشنایی با مراحل بازاریابی درونگرا می‌تواند در بهبود متن توضیحات و تبلیغات وب‌سایت و به دنبال آن جذب سریع تر افراد مرتبط با حوزه شما بسیار موثر باشد. به طور کلی بازاریابی ربایشی از چهار مرحله مهم تشکیل شده که این موارد به شرح زیر است.

  • جذب (Attract)
  • تبدیل (Convert)
  • اعمال راهکارهایی برای نهایی کردن خرید (Close)
  • ایجاد خرسندی و رضایت (Delight)

جذب

اولین مرحله در بازاریابی درونگرا مرحله جذب است و جالب است بدانید که تمام توضیحات حول این گام درباره پیدا و جذب کردن مخاطبان هدف است. برای اجرای صحیح این مرحله در همان ابتدا باید از خود سوالات زیر را بپرسید.

  • چگونه می‌توانید به افراد برای پیدا کردن راحت‌تر وب‌سایت خود در دنیای شلوغ وب کمک کنید؟
  • آیا به اندازه کافی از کلمات کلیدی در مطالب بلاگ استفاده کرده‌اید؟
  • از برچسب‌های مرتبط استفاده کرده‌اید؟

پاسخ به این‌گونه سوالات می‌تواند در راستای بهبود رتبه در گوگل مفید باشد. همچنین کمک می‌کند تا در محتوای شبکه‌های اجتماعیِ مخاطبان مورد نظر، بیشتر نمایان شوید.

بازاریابی درونگرا و محتوا

تبدیل

هر گاه صحبت از بازاریابی می‌شود، هدف نهایی ما تبدیل مشتری است. روشی که به طور کامل در مقاله قیف فروش و بازاریابی تبدیل آن را پوشش دادیم. از آنجایی که هدف نهایی بازاریابی نیز پیدا کردن کاربران جدید و تبدیل آن‌ها است، به منظور اجرا کردن مرحله تبدیل می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

  • فرم‌های ثبت‌نام
  • استفاده از «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA)
  • تشویق به ثبت‌نام برای خبرنامه

برای درک بهتر موضوع به وب‌سایت «برند نایکی» توجه کنید. درواقع این صفحه به بازدیدکنندگان پیشنهاد شرکت در یک چالش را می‌دهد و در قالب گزینه‌هایی قابل کلیک از آن‌ها دعوت به دویدن یا تمرین در خارج از خانه می‌کند.

مثال برای بازاریابی درونگرا

با توجه به این تصویر می‌توان فهمید که اهمیت این CTA در تشویق کردن مخاطب است. چراکه ممکن است فرد با کلیک بر روی هر یک از گزینه‌ها در چالش ثبت‌نام کند و به جامعه نایکی بپیوندد.

اعمال راهکارهایی برای نهایی کردن خرید

گاهی پیش می‌آید که مرحله تبدیل به صورت ساده پیش نرود و تنها با یک فرم ثبت‌نام، افراد به جامعه شما ملحق نشوند. در چنین حالتی یکی از راه‌ها در بین بی‌شمار راهکار برای ورود به این مرحله استفاده از سیستم‌های خودکار است.

به عنوان مثال ایمیل‌های خودکاری که به مشتریان پرمشغله این پیام را می‌رساند که به سایت بازگردند و سفارش خود را کامل کنند، نمونه‌ای از این راه‌حل‌های پربازده در این مرحله است. در همین راستا جالب است بدانید که طی مطالعات صورت گرفته در حدود ۴۵ درصد ایمیل‌ها در این روش باز می‌شوند و بر روی ۵۰ درصد لینک‌های داخل ایمیل کلیک می‌شود.

ایجاد رضایت و خرسندی

آخرین مرحله از استراتژی بازاریابی درونگرا فاز ایجاد حس رضایت و خرسندی در مشتری است. درواقع در این مرحله از طرف شما حس یک خرید خوب در طی عبور از مرحله‌ اول تا به اینجا، به مشتری انتقال داده می‌شود. برای ایجاد حس خرسندی می‌توانید اقداماتی از جمله ارسال پیام تشکر، ارائه کد تخفیف و مواردی از این دست را انجام دهید.

با توجه به اهمیت شناخت مراحل و استراتژی‌های بازاریابی درونگرا در فعالیت‌های مارکتینگ، «سایت» اقدام به انتشار فیلم آموزش بازاریابی ایمیلی کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

آشنایی با چند نمونه بازاریابی درونگرا

قبل از اینکه به سراغ آشنایی با استراتژی‌های بازاریابی درونگرا برویم، لازم است تا برای درک بهتر این موضوع ابتدا چند کسب‌وکار که از این روش برای پیدا کردن «مشتری‌های احتمالی» (Prospects) خود استفاده می‌کنند را به طور مختصر معرفی کنیم تا با سازوکار آن‌ها آشنا شویم.

مثال اول: سایت (Faradars)

اگر در صفحه جست‌وجوی گوگل به دنبال اطلاعاتی درباره «فرمول‌نویسی در اکسل» یا «رسم نمودارهای پیشرفته در اکسل» باشید، احتمالا صفحه وب‌سایت سایت برای شما نمایش داده می‌شود.

نمونه بازاریابی درونگرا

با توجه به آنچه درباره استراتژی بازاریابی ربایشی مطرح شد، اگر به به دقت به بررسی بخش‌های مختلف وب‌سایت از جمله صفحه خانه یا صفحات معرفی آموزش‌ها بپردازید، متوجه می‌شوید که تیم سایت چطور محتوای خود را برای دسترسی به کاربران بیشتر از نظر سئو بهبود بخشیده‌اند. به عنوان مثال هر آموزش در سایت دارای توضیحات واضح همراه با اطلاعات جامع و مفیدی برای کاربران است. همچنین برای دستیابی به رتبه و ترافیک طبیعی بالاتر از کلمات کلیدی به صورت استراتژیک استفاده کرده‌اند.

مثال دوم: کوین‌باس (Coinbase)

کوین باس به عنوان یک پلت‌فرم برای دادوستد ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که در کنار آن منبعی قابل اعتماد برای دسترسی به دانش لازم در این حوزه نیز است. درواقع این مثال نمونه‌ای دیگر در راستای معرفی کسب‌وکارهایی است که از استراتژی بازاریابی ربایشی استفاده می‌کنند. چراکه کوین‌باس علاوه بر استفاده از تعداد زیادی کلیدواژه مرتبط و سئو بهبود یافته، هر خدمتی را به طور جزئی توصیف کرده است.

مثال برای بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا و برونگرا

تکنیک‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا از نقطه نظر چگونگی دسترسی به مشتریان و همچنین نتایج حاصل از اعمال این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است. بازاریابی برونگرا نیازمند دستیابی مستمر به مشتریان راغب برای سنجش میزان علاقه آن‌ها به محصول است.

مقایسه بازاریابی برونگرا و درونگرا

به عنوان مثال برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی از طریق استراتژی برونگرا نیاز به بازاریابی تلفنی یا فروش خانه به خانه دارید. از طرف دیگر بازاریابی درونگرا بر جذب مشتری به سمت شما تمرکز دارد. درواقع همانطور که قبلا هم اشاره شد، این نوع از بازاریابی بر تدوین محتوایی در انطباق با خواسته مخاطبان استوار است. لازم به ذکر است که زمانی که «آگاهی از برند‌» (Brand Awareness) و اعتماد بلندمدت شکل بگیرد، مردم علاقه بیشتری به خرید از شما خواهند داشت. در پایان این بخش لازم است تا تفاوت بین این دو استراتژی بازاریابی را به صورت خلاصه و در جدول زیر مشاهده کنید.

بازاریابی برونگرابازاریابی درونگرا
تمرکز بر کمپین‌های فروشتمرکز بر تولید محتوای با کیفیت
تمرکز بر تبدیل افراد جدید به خریدارتمرکز بر ایجاد آگاهی از برند برای ساخت روابط بلند مدت
صرف زمان بیشتر نسبت به روش درونگراصرف زمان کمتر نسبت به روش برونگرا
نیاز به هزینه برای کمپین‌های تبلیغاتیصرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی

تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی محتوا

احتمالا برای شما نیز تفاوت‌های بازاریابی درونگرا با بازاریابی محتوا جای سوال داشته باشد، چراکه هر دو این استراتژی‌ها با تولید محتوای مرتبط و مفید ارتباط دارند.

درباره این تفاوت باید گفت که استراتژی بازاریابی محتوا با تمرکز بر تولید محتوای مفید و متناسب با علاقه کاربران سروکار دارد. در این میان تولید پست‌های آموزنده در بلاگ، مقالات مستند، پرسش و پاسخ و … را به عنوان موارد قابل استفاده در بازاریابی محتوا در نظر می‌گیریم.

اما در توضیح بازاریابی درونگرا باید بدانید که در این روش از تکنیک‌های بازاریابی محتوا استفاده می‌شود. تشویق افراد برای تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و موارد مشابه را می‌توان در دسته تکنیک‌های بازاریابی محتوا در نظر گرفت. حال برای درک بهتر تفاوت بین بازاریابی درونگرا با بازاریابی محتوا توضیحات را با یک مثال واضح‌تر می‌کنیم.

تفاوت بازاریابی ربایشی با بازاریابی محتوا

اگر یک مقاله با عنوان «بهترین استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» برای جلب نظر مدیران بازاریابی در وبلاگ خود بنویسید، این نوشته را می‌توان در حوزه بازاریابی محتوا در نظر گرفت. در حالی که اگر در وب سایت خود (با در نظر گرفتن محتوای مناسب) از «تبلیغات باز شو» (Pop Up) بهینه استفاده کنید، یا تصمیم به درج CTA و فرم‌های ثبت‌نام خبرنامه داشته باشید، همه و همه جزو تکنیک‌های بازاریابی درونگرا به حساب می‌آیند.

استراتژی های بازاریابی درونگرا برای رشد کسب و کار

حال که با بازاریابی ربایشی و مراحل اصلی آن آشنا شدید، وقت آن است که به سراغ چند استراتژی تکمیلی در بازاریابی درونگرا برای رشد استارت‌آپ‌ها برویم.

  1. پرسونای مخاطبان خود را بسازید
  2. برقراری مصاحبه دقیق
  3. تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای متقاعد کننده
  4. استفاده از فاکتورهای بصری بیشتر در محتوا
  5. ساخت بک لینک با تبلیغات

ساخت پرسونای مخاطبان

اولین و مهم‌ترین بخش در تولید محتوای قانع کننده، آگاهی از هر چیزی است که جامعه هدف شما علاقه‌مند به یادگیری آن است. چراکه با شناخت عمیق بازار هدف خود می‌توانید بهبود یافته‌تر و سریع‌تر اقدام کنید. در همین راستا ساخت پرسونای مشتری می‌تواند بسیار مفید باشد و اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، شغل و موارد مشابه را به منظور درک بهتر از بازار هدف برای شما فراهم کند.

اینفوگرافی پرسونای خریدار

برقراری مصاحبه

پس از به دست آوردن یکسری اطلاعات کلی درباره جامعه هدف خود، وقت آن است که به اطلاعاتی عمیق‌تر دست پیدا کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که با تعدادی از مشتریان خود وارد مصاحبه درباره مشکل کنونی آن‌ها شوید. در این استراتژی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که که حدود ۱۰ دقیقه از وقت خود را برای مصاحبه تلفنی یا آنلاین به شما اختصاص دهند.

در زمان گفت‌وگو سعی کنید که بزرگترین مشکلات آن‌ها را پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید که به واضح‌ترین شکل ممکن آن را توضیح دهند. بررسی کنید که دقیقا چه چیزی آن‌ها را خسته کرده و چه راه‌حل‌هایی را برای رفع آن امتحان کرده‌اند و پاسخ نگرفته‌اند. لازم به ذکر است که وجود چنین اطلاعاتی برای تولید محتوایی قانع‌کننده و کاربردی مفید است.

تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای متقاعد کننده

همانطور که می‌دانید، کیفیت محتوای تولیدی مهمترین ویژگی استراتژی بازاریابی ربایشی شما است. از طرفی اگر محتوای شما عمومی یا کاملا تخصصی باشد یا جامعه هدف و متقاعد کردن آن‌ها در نظر گرفته نشود، عملا رنگ موفقیت را نخواهید دید. درواقع مهم نیست که چقدر این محتوای خود را تبلیغ کرده‌اید یا چگونه آن را برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جست‌وجو طراحی کردید. تولید محتوا بدون توجه به جامعه هدف مدنظر، شما را درگیر دردسر پیدا کردن مخاطبان و مشتریان جدید خواهد کرد.

استفاده از عوامل بصری بیشتر در محتوا

برای جذاب شدن محتوای شما به چشم خوانندگان ایده‌آل لازم است تا مطالب شما از عوامل بصری کافی برخوردار باشد. درواقع این فاکتورهای بصری می‌توانند شامل تعداد زیادی تصویر، نمودار یا جدول باشند.

در همین راستا لازم است بدانید که ۹۰ درصد از بلاگرها از تصاویر در پست‌های خود استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که پست‌هایی با تصاویر بیشتر نتایج بهتری را گزارش می‌دهند. به یاد داشته باشید که هرچه محتوای شما بصری‌تر باشد، به احتمال زیاد بیشتر می‌تواند تلاش‌های بازاریابی درونگرای شما را بهبود بخشد.

محتوای بصری در بازاریابی ربایشی

ایجاد بک لینک با تبلیغات

شاید بتوان بک‌لینک را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در نتایج موتور جست‌وجو در نظر گرفت و طی یک توضیح ساده بیان کرد که درواقع بک‌لینک‌ها دیگر سایت‌های لینک‌دهنده به سایت شما هستند.

به طور کلی روش‌های متعددی برای لینک‌سازی و افزایش بک‌لینک‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از اینفلوئنسرهای مرتبط با محصول یا خدمات شما برای تبلیغات است. چراکه با این استراتژی می‌توانید تعداد افرادی که به شما لینک می‌دهند را بالا ببرید.

مزایای بازاریابی درونگرا

در این قسمت از مقاله آشنایی با بازاریابی درونگرا و استراتژی‌های آن، با جزئیات بیشتری به سراغ معرفی مزایای بازاریابی ربایشی می‌رویم که این موارد به شرح زیر است.

  • مقرون به صرفه
  • دارای ارتباط ماندگارتر نسبت به بازاریابی برونگرا
  • دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید
  • سریع‌تر از بازاریابی برونگرا
  • ایجاد اعتبار و آگاهی از برند با بازاریابی درونگرا

مقرون به صرفه

زمانی که صحبت از تجارت و سود می‌شود، فاکتور هزینه‌ها ازجمله اولین گزینه‌های مورد ارزیابی است. به طور کلی در مدل بازاریابی درونگرا تولید «لید» (lead) برای یک شرکت با هر اندازه‌ای بسیار ارزان‌تر از استراتژی بازاریابی برونگرا است. همانطور که در نمودار زیر نیز قابل مشاهده است، مشاغل کوچک در بازاریابی درونگرا می‌توانند تولید لید یا همان سرنخ را با تنها ۱/۳ هزینه‌های تولید لید در بازاریابی برونگرا انجام دهند.

بازاریابی جاذبه ای
میانگین هزینه به ازای هر لید با توجه به اندازه شرکت

ارتباط ماندگارتر در بازاریابی درونگرا

به یاد داشته باشید که هدف از بازاریابی درونگرا ایجاد ارتباط مستحکم با مشتریان است. این مسئله به این معناست که چنین ارتباطی موقتی نیست، بلکه در صورت ایجاد اعتماد بین شما و مشتریان این ارتباط تا سال‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

برای درک بهتر این مزیت، وبلاگ نویسی و سئو (SEO) را به عنوان دو ابزار محبوب در بازاریابی درونگرا در نظر بگیرید. از آنجایی که کسب نتیجه از سئو معمولا به زمان نیاز دارد، در ابتدای انتشار محتوا مشتریان کمتری را با این روش جذب می‌کنید. اما می‌توان امیدوار بود که پس از چند ماه این دو ابزار در کنار هم بتوانند ترافیک مناسب و رتبه بهتری در نتایج جست‌وجو برای شما ایجاد کنند. چراکه وبلاگ نویسی و سئو ازجمله ابزارهایی برای ایجاد ترافیک ماندگار و در راستای ایجاد ارتباط بلندمدت است.

دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید

از آنجایی که فرآیند بازاریابی درونگرا کاملا آنلاین است، به شما اجازه دسترسی به مخاطبان جدید از طریق ایجاد کمپین‌های مختلف را می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید که کسب‌وکار شما ارائه دهنده خدمات سئو است. در کنار آن شما تصمیم دارید که خدمات شبکه‌های اجتماعی را نیز به فهرست خدمات خود اضافه کنید. همانطور که می‌دانید با استفاده از بازاریابی سنتی (تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و موارد مشابه) نمی‌توان به راحتی بازار هدف را تقسیم‌بندی کرد. به بیان ساده‌تر شناسایی افرادی که به یکی از این دو خدمت نیاز دارند، سخت است.

اما با استفاده از روش‌های بازاریابی درونگرا، به خصوص کمپین‌های تبلیغات کلیکی (Pay Per Click | PPC) می‌توان به افراد علاقه‌مند به استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرد. درواقع این هدف با به کار بردن کلیدواژه‌های حوزه مدنظر در کمپین‌های PPC، قابل دسترسی است.

مزایای بازاریابی درونگرا

سریع‌تر از بازاریابی برونگرا

شخصی به دنبال خرید یک محصول به صورت آنلاین است. با جست‌وجوی محصول در گوگل سایت شما را پیدا می‌کند. اطلاعات و جزئیات ارائه شده توسط شما را برای آن محصول مطالعه می‌کند. سپس به فروشگاه شما به عنوان مکانی امن و قابل قبول اعتماد می‌کند و خرید محصول مدنظر را انجام می‌دهد. به همین سادگی!

این سناریویی ایده‌آل است البته فرآیند خرید همواره به این شکل پیش نمی‌رود اما با وجود بازاریابی درونگرا به عنوان روشی سریع، چنین سناریویی امکان‌پذیر است. در حالی که در بازاریابی برونگرا داستان متفاوت است و گام‌های بیشتری برای رساندن فرد به مرحله خرید وجود دارد که پیچیده‌تر و زمان‌برتر از بازاریابی ربایشی است.

ایجاد اعتبار و آگاهی از برند

تاکنون تمام مزایای مطرح شده در این بخش پیرامون موضوعات فروش و هزینه‌ها بود. اما باید بدانید که همیشه تنها هدف بازاریابی شرکت‌ها این مسائل نیست. بلکه مواردی هم هست که شرکت قصد برندسازی، افزایش آگاهی درباره آن یا قصد تغییر تصور مردم درباره محصولی را دارد.

استراتژی های یازاریابی درونگرا

در همین راستا بازاریابی ربایشی می‌تواند راه‌حلی مناسب باشد. چراکه نه‌تنها به کمک آن می‌توان برند را به بهترین شکل معرفی و تبلیغ کرد بلکه این استراتژی به طور غیر مستقیم افزایش لیدها و فروش بیشتر در آینده را رقم خواهد زد.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی چه از نوع برونگرا باشد و چه درونگرا تکنینک‌های عملیاتی خاص خود را دارد و همچون شمشیر دولبه عمل می‌کند. درواقع در عین حال که هر یک از تکنینک‌ها می‌توانند در تبدیل مشتری احتمالی به خریدار مطابق با استراتژی قیف فروش موثر باشند، می‌توانند عاملی برای از دست رفتن مشتری‌ها نیز محسوب شوند. همانطور که در بخش مراحل بازاریابی برونگرا نیز اشاره شد، استفاده از ایمیل و پیام‌هایی که به درستی صورت‌بندی شده‌اند می‌تواند به اجرای موفقیت‌آمیز مراحل بازاریابی ربایشی بسیار کمک کند.

با توجه به همین مسئله نیز سایت اقدام به تولید و تدوین دوره آموزش بازاریابی ایمیلی برای علاقه‌مندان به این حوزه کرده است که مباحث آن به شرح زیر است.

به طور کلی در فصل اول با مفاهیم بازاریابی ایمیلی آشنا می‌شوید. فصل دوم و سوم این آموزش درباره ثبت‌نام در میل‌چیمپ و راه‌اندازی کمپین ایمیل است. فصل چهارم با تکیه بر اصول تولید محتوا برای ایمیل جلو می‌رود و فصل پنجم و ششم ارزیابی کمپین و اتوماسیون ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد. در بخش هفتم این دوره جامع با راهنمای گام‌ به‌ گام ایجاد یک کمپین ساده در میل‌چیمپ آشنا می‌شوید.

فصل هشتم و نهم درباره بهبود کمپین ایمیل است و در فصل دهم مفاهیم حریم خصوصی و پرهیز از اسپم مطرح می‌شود. در پایان نیز آموزشی حول راه‌اندازی کمپین تخفیف سفر به شیراز ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که این دوره آموزشی برای افراد فعال در حوزه مدیریت و بازاریابی دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

اتخاذ بازاریابی درونگرا تاثیر به‌سزایی بر موضوع آگاهی از برند، تولید و پرورش لید و کاهش هزینه‌ها دارد. از طرفی طی یک نگاه کلی می‌توان مطرح کرد که این استراتژی در آموزش مشتریان احتمالی و افزایش فرآیند فروش نیز نقش بسیار مهمی دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 19 =