تبلیغات

بازار کار دیجیتال مارکتینگ | یکتانت

آیا می‌توانید دنیایی بدون اینترنت را تصور کنید؟ یک لحظه صبر کنید! با این پیش‌فرض حتی همین الان ادامه‌ی این جمله را نمی توانستید بخوانید! جستجو در گوگل، تماس تصویری، دسترسی آسان به مخاطب‌ها برای صاحبان کسب‌و‌کارها، هیچ کدام مقدور نمی‌بود. 

تا دو سه سال پیش (قبل از رونق‌گرفتن آنلاین مارکتینگ)، اگر فردی در یکی از رشته‌های مدیریت، آمار، گرافیک، ادبیات یا لیست بلند‌بالایی از رشته‌های دیگر فارغ‌التحصیل می‌شد، به آینده‌ی کاری و درآمدی که می‌توانست بدست بیاورد خوش‌بین نمی‌بودیم. اما شبکه‌های اجتماعی نه تنها با زندگی ما عجین شدند بلکه راه را برای آنلاین‌مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال باز کردند. تحولی که در دیجیتال‌مارکتینگ رخ‌داده است، تغییرات بزرگی را برای بازار کار ایران به ارمغان آورده است.  ماهیت مشاغل حیطه‌ی دیجیتال مارکتینگ و نتایج به‌ کارگیری آن به قدری جذاب و هیجان‌انگیز است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و فرصت‌های شغلی بسیاری برایش فراهم شده است.

اگر می‌خواهید با این حرفه‌ی نوپا و در عین‌حال علمی و آینده‌دار بیشتر آشنا شوید، در ادامه‌ی این مقاله به سوال‌های مهم شما پاسخ‌داده‌ایم. 

دیجیتال‌مارکتینگ چیست؟ 

با استناد به یکی از مرجع‌های مهم، هاب‌اسپات، مفهوم دیجیتال‌مارکتینگ از این قرار است:

بازاریابی به وسیله دستگاه‌های دیجیتال

با توجه به این تعریف، دیجیتال مارکتینگ فعالیت‌های بازاریابی‌ای را شامل می‌شود که توسط ابزارها و دستگاه‌های «دیجیتال» انجام می‌شوند (و نه فقط به‌ وسیله ابزارهای آنلاین).

همچنین می‌توان متوجه شد که تاریخ دیجیتال‌مارکتینگ به رواج رادیو و ظهور تبلیغات رادیویی (در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰) برمی گردد. این اتفاق خود موجب آغاز تحول اقتصاد دنیا شد. اینترنت در این تحول نقش بسیار مهمی داشته‌ است تا جایی که محدودیت زمان و مکان را از بین برد. ارتباط بین آدم‌ها به این واسطه نامحدود شده‌ است و به تبع آن کسب‌و‌کارها هم از دستاوردهای نوپای بازاریابی نهایت استفاده را می‌برند. 

چرا دیجیتال‌مارکتینگ و اینترنت دو جزء جدانشدنی از هم شدند؟ 

این سوال از از آن سوال‌هاییست که پاسخ آن کاملاً مشخص است! اصلاً چرا باید این سوال را بپرسیم؟ اما این سوال نقش پررنگی در تصمیم‌گیری برای انتخاب شغل آینده‌ی شما دارد.

مزایای اینترنت و دنیای دیجیتال

 

چه بستری بهتر از اینترنت برای بازاریابی و نفوذ به عمقِ ذهن مخاطب‌های یک کسب‌و کار؟

اینترنت به خاطر تمام ویژگی‌های خوبش، حتی باعث ارتباط آسان‌تر علوم مختلف با یکدیگر هم شده‌‌ است. گرایش‌های مختلف تحصیلی، هر کدام نقش خاص خود را در دنیای دیجیتال‌ مارکتینگ پیدا‌کرده‌اند تا به رشد بیشتر بازاریابی کمک کنند. 

برخی از این تخصص‌ها را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. 

تخصص‌های مورد نیاز در دیجیتال‌مارکتینگ (انواع تخصص‌های مختلف در دیجیتال‌مارکتینگ)

افراد مختلفی با پیش‌زمینه‌های تحصیلی متفاوت یا مرتبط وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ می‌شوند. اما هدف نهایی همه آن‌ها در این حوزه، کمک به شناسایی نیاز مخاطب، برقراری تعامل موثر با مخاطب هدف، اعتماد سازی و افزایش فروش و دوام آن است. برای طی‌کردن این روند، متخصصان با مسئولیت‌های متفاوت و مکمل هم، مراحل کار را با موفقیت سپری می‌کنند. 

لیست کامل از تخصص‌های مورد نیاز دیجیتال‌مارکتینگ 

  • متخصص تحقیق و توسعه بازار (مدیر محصول)
  • برنامه‌نویس وب یا اپلیکیشن
  • استراتژیست محتوا
  • تولیدکننده محتوا
  • طراح تجربه‌کاربری 
  • متخصص شبکه‌های اجتماعی 
  • متخصص ارتباط مشتریان 
  • متخصص منابع انسانی
  • تحلیل‌گر داده‌های آماری 
  • متخصص سئو 
  • مجری 
  • گوینده 
  • عکاس 
  • گرافیست
  • تدوین‌گر 
  • بلاگر

اگر بخواهیم وظایف هر شغل یا مهارت‌های مورد نیاز هر کدام را بگوییم، با لیست بلند‌بالایی از مطالبی سر و کار خواهیم‌ داشت که در حوصله‌ی این این بلاگ‌پست نمی‌گنجد. اگر الان این مطلب را می‌خوانید، به احتمال زیاد نسبت به یکی از این تخصص‌ها علاقه‌مند شده‌اید یا می‌خواهید برای این تصمیم‌گیری مهم زندگی‌تان، انتخاب شغل و مسیر کاری آینده‌تان با دید روشن‌تری قدم بردارید. اما قبل از این که وارد فرآیند یادگیری و حتی بازارکار شوید، بهتر است قبل از هر چیز به این سوال‌ها فکر کنید و برای‌شان جواب‌های واقع‌بینانه‌ای بیابید. 

 

سوال‌های مهم برای ورود به بازارکار دیجیتال‌مارکتینگ 

پیش از آن‌که تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید وارد این حیطه‌ی کاری شوید یا خیر، این سوال‌ها را از خود بپرسید. با پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌توانید بسیاری از نکات را درباره‌ی شغل آینده‌تان مشخص کنید و تصمیم مناسب‌تری بگیرید.

  • می‌خواهید فریلنسر باشید یا دوست‌دارید عضو یک تیم باشید؟ 
  • مهارت‌های فنی دارید یا فردی خلاق و ایده‌پردازید؟ 
  • تمایل دارید در رأس و هدایت کننده‌ی تیم باشید یا در گوشه‌ای بدون مزاحمت دیگران مشغول انجام وظایف‌ خود باشید؟ 
  • رابطه‌تان با اعداد و ارقام چطور است؟ 
  •  از نظر کاری، چه روحیات ویژه‌ای دارید؟ 
  • عمق مهارت‌های تکنیکی شما چقدر است؟ 
  • چقدر از تحلیل اطلاعات سردرمی‌آورید؟ 
  • انتظار شما از میزان درآمدتان چقدر است؟ 

 

فکر‌ کردن به این‌ سوال‌ها و اعتماد به شناختی که از خودتان بدست‌آورده‌اید، باعث می‌شود در ادامه‌ با دید بهتری این مسیر را طی کنید. البته یکی از راه‌های خوب کمک‌کننده در این خصوص، قرار گرفتن در محیطی است که شما را با توانایی و علایق‌تان روبه‌رو کند. 

درآمد دیجیتال‌مارکتینگ در ایران

با یک جستجوی ساده در پلتفرم‌های کاریابی، متوجه یک بازه‌ی حدودی از دستمزد هر حرفه در دیجیتال مارکتینگ می‌شویم. اما آیا واقعاً دستمزد همه‌ی افرادی که در یک حوزه و تخصص خاص فعالیت می‌کنند در همان رنج قرار می گیرد؟ نه! در شرکت‌های خصوصی هیچ قاعده و قانون خاصی برای تعیین میزان حقوق به کارمندان یا فریلنسرها وجود ندارند. میزان حقوق یک شخص ماهر و باتجربه می‌تواند بسیار بیش‌تر از بازه‌های رایج تعیین شود. 

 

عوامل تعیین‌کننده دستمزد در مشاغل حوزه دیجیتال‌مارکتینگ

۱. نوع تخصص

حقوق یک تحلیل‌گرداده با دستمزد یک برنامه‌نویس یا استراتژیست محتوا متفاوت است. در هر تخصص بسته به سختی و تلاشی که برای یادگیری مهارت‌ها نیاز بوده است و همچنین بر اساس فراوانی یا کم‌یاب بودن مهارت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین دستمزد خواهد داشت. 

۲. رده‌ سازمانی 

تأثیر سلسه مراتب سازمانی بر حقوق کاملا واضح است و قاعدتاً فردی که در رأس یک تیم قرار می‌گیرد رده سازمانی بالاتری دارد و نسبت به باقی افراد دستمزد بیشتری دریافت می کند. این سلسله مراتب سازمانی به این ترتیب تعریف شده‌اند: 

  • مدیر ارشد 
  • مدیر میانی 
  • کارشناس 

 

گزارش ایران تلنت

 

۳. میزان تجربه

تجربه برسرعت انجام کار، دقت و نتیجه‌ی نهایی تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل افراد بر اساس میزان تجربه‌ی کاری در یک حرفه‌ی خاص به سه دسته تقسیم می‌شوند. (لطفاً به عبارت «یک حرفه‌ی خاص» توجه کنید. اگر شما شغل‌های مختلفی داشته‌اید، نباید آن ها را به عنوان سابقه کار در نظر بگیرید) 

کم‌تر از ۲ تا ۳ سال تجربه (گاهی فردی که فاقد هرگونه تجربه است را هم جونیور می‌گویند.) 

بیش‌تر از ۲ تا ۳ سال تجربه (و حتی گاهی بیشتر از ۵ سال) 

  • لید یا پروفشنال

به فردی گفته می‌شود که سابقه کار او بیشتر از سه سال است و بر کار تسلط کامل دارد. می‌تواند مدیریت پروژه‌ها را بر عهده بگیرد و تیم را هدایت کند. 

 

۴. تحصیلات

میزان تحصیلات و گاهی مرتبط بودن رشته‌ی تحصیلی شما به شغلی که در آن شروع به فعالیت می‌کنید، می‌تواند تاثیر گذار باشد.

۵. حجم کار

ساعاتی که شما صرف انجام کارها می‌کنید، طبیعتا در حقوق دریافتی شما تاثیر خواهند داشت. این مورد البته در شرکت‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بعضی ار شرکت‌ها ساعات اضافه‌کاری را به حقوق شما اضافه می‌کنند، بعضی هم این کار را انجام نمی‌دهند.

۶. بزرگ یا کوچک بودن شرکت

معمولا اندازه‌ی شرکت، روی میزان درآمد و بودجه‌ی شرکت تاثیر می‌گذارد. هرچقدر هم میزان درآمد شرکت بیشتر باشد، دست شرکت برای هزینه‌های مربوط به کارکنانش بازتر خواهد بود.

میزان دستمزد مشاغل مختلف دیجیتال مارکتینگ

اگر به گزارش ایران‌تلنت از سال ۹۸ رجوع کنیم، میزان دستمزد مشاغل مختلف در حوزه‌ی مختلف دیجیتال‌مارکتینگ را از بین شغل‌های دیگر می‌بینیم. اطلاعات این تحقیق از ۱۵ هزار و ۴۷۸ نفر بدست آمده است. 

در این دو سال (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) تغییرات بسیار زیادی در بازار کار دیجیتال‌مارکتینگ ایران رخ داده است. اهمیت و کارایی این حرفه‌ بر تمام کسب‌و کارها روشن شده  و  تحولی مثبت در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی با عناوین و مهارت‌های کاملاً جدید و کارآمد فراهم شده است. نرخ دستمزدها و میزان خالص دریافتی افرادی که در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند به نسبت سال‌های گذشته و در قیاس با دیگر مشاغل به مراتب افزایش قابل توجهی داشته است. از این جهت آینده‌ای بسیار روشن در انتظار افرادی است که مشاغل مرتبط با شغل دیجیتال مارکتینگ را انتخاب می کنند. 

 

چگونه وارد بازارکار دیجیتال‌مارکتینگ شویم؟

اگر می‌خواهید وارد بازارکار دیجیتال‌مارکتینگ شوید، از این بابت خیالتان راحت باشد که لزوماً نیاز نیست در مصاحبه‌ی خود مدرک دانشگاهی مرتبط با این حرفه را ارائه دهید. بلکه مسئله‌ی مهم دانش و مهارت‌هایی‌ست که تا به الان برای موقعیت شغلی مد نظرتان به‌دست آورده‌اید. 

سرعت رشد اطلاعات و مهارت‌ها در دیجیتال‌مارکتینگ به قدری زیاد است که برای بسیاری از مشاغل حتی رشته‌ی دانشگاهی مشخصی در ایران وجود ندارد. با این اوصاف باید برای کسب اطلاعات و ارتقای رزومه‌ی خود  به دنبال راهی مطمئن باشید.  

ممکن است بگویید فردی که به ‌ می‌خواهد از گذشته هیچ‌ سابقه‌کاری ندارد چطور می تواند وارد بازارکار دیجیتال مارکتینگ شود؟ 

اگر روحیه‌‌ی یادگرفتن و جسارت تجربه‌کردن دارید، دوره‌ی تئوری تا تجربه‌‌ي آکادمی نووا را زیر ذره‌بین بگذارید و این فرصت بررسی را از دست ندهید. 

 

معرفی دوره تئوری تا تجربه‌ی دیجیتال‌مارکتینگ 

  • مدت زمان دوره:  ۱۳۶ ساعت
  • بازه‌ی زمانی آموزش: چهار ماه 
  • نحوه‌ی برگزاری کلاس‌ها: آنلاین

کلاس‌ها سه روز در هفته در ساعت‌های مشخص (ساعات غیر اداری) برگزار می‌شوند و دانش‌پذیران در این دوره به طور مستقیم با اساتید و منتورها در ارتباط هستند تا به همه‌ی سوال‌ها و چالش‌هایشان پاسخ داده شود.

دوره‌ی آنلاین دیجیتال‌مارکتینگ آکادمی نووا چه مفاهیمی را پوشش می‌دهد؟ 

در آکادمی نووا به این مفاهیم مسلط می‌شوید: 

  • مفاهیم پایه بازاریابی
  • مفاهیم پایه برندینگ
  • مفاهیم پایه محتوا
  • مفاهیم پایه سئو
  • سنجه‌های کلیدی عملکرد
  • تجزیه تحلیل رقابتی

در دوره‌ی دیجیتال مارکتینگ آکادمی نووا با کدام بسترها آشنا می‌شوم؟ 

  • وردپرس و افزونه‌های آن
  • طراحی صفحه فرود
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بلاگ
  • پلتقرم‌های ایکامرس
  • اتوماسیون بازاریابی

با شرکت در این دوره، کار با کدام ابزارها را می‌آموزم؟ 

با توجه به اینکه تسلط بر ابزارهای زیر برای دیجیتال مارکترها یک ضرورت است، در آکادمی نووا به آموزش آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • گوگل آنالتیکس
  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل ترندز
  • الکسا و سیمیلار وب
  • ابزارهای سئو
  • ابزارهای تبلیغات موبایلی

 

چرا دوره‌ی آکادمی نووا فقط بر مباحث تئوری تکیه نمی کند؟ 

آکادمی نووا توسط جمعی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ حمایت می‌شود. مجموعه‌هایی نظیر  سایت ما که سال‌هاست پیشرو کسب و کارهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ هستند. به همین دلیل این دوره فرصتی بسیار استثنایی ایجاد می‌کند تا بتوانید با کسب تجربه‌ی عملی، توشه‌ی ارزشمندی برای ادامه‌ی راه با خود داشته باشید. 

اما آیا فقط مباحث تئوری کافیست؟ هرگز

طراحی و اجرای کمپین با پنل گوگل ادز، بهینه سازی کمپین‌ها و پنل سایت ما از مواردی هستند که آکادمی نووا بر آن‌ها تمرکز دارد.

روحیه‌ی یاد گرفتن و جسارت تجربه‌کردن دارید؟ آکادمی نووا بهترین‌ها را استخدام می کند!

نووا به شما کمک می‌کند تا وارد یکی از شرکت‌های هم‌پیمانش شوید و در مسیر پیشرفت شما همراهتان خواهد بود. 

 

بررسی سرفصل های دوره ۴ ماهه دیجیتال مارکتینگ آکادمی نووا 

 

منابع: irantalent –  onlinemarketinginstitute – socialchimp

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع : Yektanet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + نوزده =