تبلیغات

تبلیغات cpa (پرداخت به ازای اکشن) چیست؟ | انواع Cpa marketing

  تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، امروزه برای بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین تغییردهنده بازی بوده است. در روش‌های سنتی‌تر جذب مشتری و مخاطب مانند بازاریابی PPC (پرداخت به ازای کلیک) و CPM (هزینه به ازای هر میلیون) که هنوز هم بسیار رایج‌اند، شما به ازای هر کلیک چه به لید تبدیل شود چه نه، هزینه پرداخت می‌کنید. این شاید برای کسب‌و‌کارهایی که تازه شروع به کارکرده‌اند چندان مناسب نباشد و نمی‌تواند ROI مناسبی را برای آن‌ها رقم بزند. کلیک‌ها وقتی باارزش می‌شوند که برای شما آورده‌‌ی مالی نیز داشته باشند.

اما اگر فقط وقتی که به لیدهای واقعی می‌رسید ملزم به پرداخت هزینه باشید، چقدر بهتر می‌توانید در بودجه‌های بازاریابی خود سرمایه‌گذاری کنید. تبلیغات CPA (هزینه به ازای هر اقدام) دقیقاً این کار را انجام می‌دهد. این بازاریابی یک روش مقیاس‌پذیر برای افزایش ROI ارائه می‌دهد که با حداقل خطرات و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه همراه است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر توضیح مفصل اینکه «CPA چیست؟»، به موضوعات مرتبط با آن نیز بپردازیم.

سعی کردیم موارد زیر را پوشش دهیم تا اطلاعات کاملی در مورد تبلیغات CPA کسب کنید.

 

تبلیغات CPA چیست؟

تبلیغات CPA (Cost Per Action) یا تبلیغات پرداخت به ازای هر اکشن، نوعی از بازاریابی وابسته (افیلیت مارکتینگ) است که در آن شما فقط وقتی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر اقدام خاصی را که تعریف کرده‌اید انجام دهد. این اقدام خاص می‌تواند خرید یک محصول یا خدمات، پر کردن یک فرم، تماشای یک ویدیو، کلیک روی دکمه دانلود، ورود به صفحه لندینگ و غیره باشد. شما این مبلغ را باید به پلتفرمی پرداخت کنید که تبلیغات شما را میزبانی می‌کند که یا موتورهای جستجو مثل گوگل هستند یا سایر ناشران اینترنتی؛ بنابراین این روش می‌تواند هم برای سایت میزبان و هم برای شما بسیار سودآور باشد.

اکثر مشاغل آنلاین که از تکنیک‌های تبلیغات CPA استفاده می‌کنند با افراد مشهور، تأثیرگذار یا برندهای برتر صنعت خود به عنوان زیرمجموعه همکاری می‌کنند. این روش به افراد وابسته با مخاطبان زیاد اجازه می‌دهد تا محصولات یا خدمات یک برند را برای دنبال‌کنندگان یا طرفداران خود تبلیغ کنند تا برای خود و همچنین کسب‌وکاری که با آن در حال همکار هستند،  کسب درآمد داشته باشند.

بهتر است این نکته را هم بدانید که قیمت تبلیغات CPA در مقایسه با CPM یا CPC می‌تواند بالاتر باشد. این به این دلیل است که انجام تبدیل یا سرنخ بسیار سخت‌تر اتفاق می‌افتد و نادر است.

 بازاریابی CPA چگونه کار می‌کند؟

 

 

مدل CPA یک مفهوم ساده است وقتی‌که نحوه عملکرد آن و اینکه چه عواملی در آن مشارکت دارند را تجزیه‌وتحلیل کنیم. این عوامل را در ادامه برای شما آورده‌ایم و با مثال روند کار را توضیح داده‌ایم:

شرکت وابسته (افلیت) یا ناشر: شرکت وابسته که می‌تواند بلاگر یا اینفلوئنسر، سایت معتبر و برند تجاری باشد، با هدایت ترافیک به سایت تبلیغ‌کننده و ایجاد یک تبدیل خاص کمیسیون دریافت می‌کند.

کسب‌وکار یا تبلیغ‌کننده: برندی که می‌خواهد با یک شرکت وابسته همکاری کند تا ترافیک باکیفیت را به وب‌سایت خود هدایت کند و با ایجاد تبدیل‌ها،‌ فروشش افزایش یابد.

شبکه CPA: پلتفرمی که شرکت‌های وابسته را که می‌خواهند از طریق تبلیغ محصولات کسب درآمد کنند و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند محصولاتشان تبلیغ شود، گرد هم می‌آورد.

 فرض کنید یک وبلاگ نویس محبوب آشپزی به نام لیزا از مشترکین یوتیوب و خوانندگان وبلاگ طرفداران و مخاطبان خوبی دارد.

او یاد گرفته که چگونه یک وبلاگ راه‌اندازی کرده و از طریق آشپزی در آشپزخانه خود، امرارمعاش کند. او دستورالعمل‌های جدید را امتحان می‌کند و برندها و محصولات خاصی را به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد.

 لیزا با توسعه‌ی وبلاگ و افزایش ترافیک با کمک استراتژی‌های بازاریابی، به جمعیتی از آشپزهای مشتاق رسیده است که خواستار خرید محصولات و ابزارهایی هستند که لیزا در آشپزی خود بکار می‌برد.  

شرکت دیگری که صاحب کسب‌وکار Easy Cooking است ابزارهای آشپزخانه‌ی باکیفیت تولید می‌کند؛ از تخته‌های برش و فنجان‌های اندازه‌گیری گرفته تا همزن‌ها و غذاسازهای حرفه‌ای. آن‌ها به دنبال گسترش دامنه بازاریابی خود هستند و دوست دارند از مخاطبان سرآشپزهای نوپا مثل لیزا استفاده کنند.

یک شبکه‌ی بازاریابیِ CPA، لیزا و Easy Cooking را به هم مرتبط می‌کند.

کسب‌وکارهای آنلاین مانند Easy Cooking از شبکه‌های CPA برای یافتن تأثیرگذارانی مانند لیزا و شراکت با آن‌ها استفاده می‌کنند.

اینفلوئنسرهایی مانند لیزا که می‌خواهند با انجام کاری که دوست دارند و جذب مخاطبانشان، پول در بیاورند، می‌توانند به شبکه‌های CPA مراجعه کرده تا شرکت‌هایی را پیدا کنند که می‌خواهند برای استفاده و تبلیغ محصولاتشان به او پول پرداخت کنند.

لیزا مخاطبان خود را به وب‌سایت Easy Cooking می‌فرستد و برای هر فروش یا تبدیل لید، کمیسیون می‌گیرد.

به‌نوبه خود، Easy Cooking از ترافیک ارجاعی از سمت لیزا درآمد کسب می‌کند.

این یک بازی برد-برد است.

هزینه هر اقدام برای یک تبلیغ‌کننده را می‌توان با تقسیم کل هزینه کمپین بازاریابی بر تعداد اقدامات موفق انجام‌شده تعیین کرد.

 

 

بیایید به‌عنوان‌مثال به شرکت Easy Cooking نگاه کنیم.

اگر Easy Cooking  هزار دلار برای یک کمپین بازاریابی خرج کند و 25 تبدیل موفقیت‌آمیز را در فرم ثبت‌نام برای یک کتاب الکترونیکی دستور غذا به دست آورد، هزینه هر اقدام 40 دلار است.

      هزینهی هر اقدام بسته به صنعت متفاوت است، گوگل ادوردز گزارش می‌دهد که میانگین هزینه هر اقدام در همه صنایع 48.96 دلار است.

      صنعت خودرو با 33.52 دلار کمترین CPA را دارد.

      فناوری بالاترین CPA را با 133.52 دلار دارد.

  10 درصد برتر تبلیغ‌کنندگان دارای CPA تا پنج برابر بهتر از میانگین هستند.

 

مزایا و معایب تبلیغات cpa (پرداخت به ازای اکشن)

در مقایسه با سایر کانال‌های بازاریابی آنلاین، تبلیغات هزینه به ازای اقدام چندین مزیت دارد که با هم بررسی می‌کنیم.

مزایای تبلیغات CPA:

۱. راه‌اندازی کمپین‌های CPA بسیار آسان است.

شما فقط به یک وب‌سایت و یک شبکه CPA نیاز دارید و سرمایه بسیار کمی از قبل لازم است.

با استفاده از وب‌سایت خود و انتخاب یک پیشنهاد از شبکه CPA، می‌توانید بلافاصله از سایت‌های وابسته ترافیک بگیرید.

۲. می‌تواند مخاطبان شما را گسترش دهد.

در این روش با دسترسی به مخاطبان شرکت‌های وابسته، با گسترش مشتریان، محصولات خود را در مقابل دیدگان بیشتری قرار می‌دهید. این روش به‌ویژه در صورتی مؤثر است که بخواهید به مخاطبان جدید دسترسی یابید.

۳. بسیار کم‌خطر است.

از آنجایی‌ که بازاریابی CPA یک تکنیک بازاریابی مبتنی بر عملکرد است، ریسک آن برای شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته بسیار کم است. هم شما و هم شرکت‌های وابسته که با آن‌ها شریک هستید، هردو در صورتی کسب درآمد می‌کنید که به نتیجه مطلوب برسید. این باعث می‌شود که شرکت‌های وابسته به نمایندگی از شما بازاریابی کنند (برای به دست آوردن کمیسیون خود)؛ در حالی‌ که شما تنها زمانی هزینه‌ی بازاریابی را پرداخت می‌کنید که هدف مورد نظرتان محقق شده باشد.

۴. ROI بالاتری ایجاد می‌کند.

بازاریابی وابسته 16 درصد از کل بازاریابی آنلاین را ایجاد می‌کند. این بدان معناست که این نوع کمپین‌های بازاریابی کیفیت بهتری از ترافیک را به همراه دارند و ارزش بهتری نسبت به بسیاری از منابع ترافیک ارائه می‌دهند.

۵. شهرت برند شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر افزودن مشتریان جدید، شراکت با شرکت‌های وابسته نیز می‌تواند شهرت و شناخت برند شما را افزایش دهد. این می‌تواند برندتان را به عنوان یکی از رقبای برتر در صنعت شما مستحکم کند که می‌تواند بر فروش و حضور دیجیتال شما تأثیر مثبت بگذارد. همچنین اعتماد مصرف‌کنندگان به برند و مجموعه خدمات یا محصولات شما را بهبود می‌بخشد.

۶. وفاداری مشتری

اگر مخاطب درست هدف گرفته شود و بر آن‌ها نظارت شود، امکان جذب کاربران به‌مراتب وفادارتر و باکیفیت‌تری فراهم خواهد شد که کسب درآمد از آن‌ها ساده‌تر از دیگران است و تعامل بیشتری با برند شما خواهند داشت.

 

معایب تبلیغات CPA:

کلاه‌برداری: برخی از برنامه‌های CPA کلاه‌برداری صرف هستند. برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام این نوع برنامه‌ها، همیشه باید شرایط و ضوابط را به‌دقت بخوانید و به‌محض رسیدن به حداقل آستانه پرداخت، درخواست پرداخت کنید.

رقابت سخت: افراد زیادی جذب این شکل از بازاریابی می شوند و رقابت، اغلب از سوی بازاریاب‌های بسیار با تجربه، می‌تواند بسیار سخت باشد. هرکسی که می‌خواهد موفق باشد باید  در رابطه با CPA چیزهای بیشتری بداند.

 احتمال اینکه مصرف‌کننده همان بار اولی که تبلیغی را می‌بیند، اکشنی که مدنظر است را انجام ندهد، خیلی زیاد است زیرا اثرگذاری تبلیغات تنها در صورتی است که تبلیغات تعداد دفعات بیشتری توسط کاربر دیده شود. همچنین در این روش تبلیغاتی گستره‌ی مخاطبان نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی گاهی کمتر است.

 

تبلیغات هزینه به ازای اقدام (cpa) برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

کسب‌و‌کارهای کوچک یا آن‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند، بدیهی است که بیشتر تمرکزشان بر بازگشت سرمایه باشد و در جستجوی روش‌های مناسب برای رسیدن به این هدف هستند؛ بنابراین تبلیغات CPA می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این روش نتایج ملموس و بهینه‌تری برای شما رقم می‌زند. شما درحالی‌که برند خود را در سطح گسترده‌تری مطرح می‌کنید، هم‌زمان روابطی بسیار سودمند نیز با وب‌سایت‌های وابسته (افیلیت) می‌سازید که این در آینده برای شما مفید خواهد بود.

علاوه بر کسب‌وکارهای نوپا، تبلیغات CPA برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین حضور دارد می‌تواند انتخاب خوبی باشد چون نتایج برنامه‌های تبلیغاتی در آن قابل‌اندازه‌گیری است.

به‌طورکلی، تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، برای بیشتر دیده شدن و آگاهی از برند، افزایش فروش یا رسیدن به سایر نتایج موردنظر خود می‌توانند از این روش استفاده کنند.

 انواع تبلیغات CPA

انواع مختلفی از تبلیغات پرداخت به ازای اکشن داریم که زیرمجموعه‌ی CPA قرار می‌گیرند. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • مدل تبلیغات CPL

هزینه به ازای هر لید (Cost Per Lead)، یک مدل قیمت‌گذاری دیجیتال مارکتینگ است که به موجب آن تبلیغ‌کننده برای هر سرنخ یا لید تولید شده، قیمت از پیش تعیین‌شده‌ای را پرداخت می‌کند. در واقع زمانی که کاربر روی تبلیغ کلیک می‌کند، به وب‌سایت آن کسب‌و‌کار هدایت می‌شود که در کمپین بازاریابی موردنظر شرکت کند. حالا چه عضویت در سایت یا خبرنامه باشد یا استفاده از کد تخفیفی که فقط برای مدت محدودی در دسترس است و غیره. اگر کاربر تصمیم بگیرد که آن عمل خاص را انجام دهد، سرنخ ایجاد شده است و پس ‌از آن ناشر (سایت میزبان یا همان وابسته) طبق توافق از قبل تعیین‌شده کمیسیون دریافت می‌کند.

  • مدل تبلیغات CPO

هزینه به ازای هر سفارش (Cost Per Order)، برای محاسبه میانگین هزینه بازاریابی در هر سفارشی که کاربر انجام می‌دهد، استفاده می‌شود. ازجمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های تبلیغات و حمل‌ونقل اشاره کرد. یک تبلیغ‌کننده تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کند که خرید واقعی انجام شود و اغلب در بازاریابی وابسته انجام می‌شود. نحوه محاسبه این مدل، تقسیم کل هزینه‌های تبلیغاتی به تعداد سفارش‌هاست.

برای مثال: یک کمپین تبلیغاتی اینترنتی 500 دلار هزینه دارد و 50 فروش ایجاد می‌کند. 500/50 معادل 10 دلار می‌شود که هزینه هر سفارش است. 

مدل هزینه به ازای هر سفارش نسبت به سایر گزینه‌های پرداخت باعث کارمزدهای بالاتری می‌شود، چون مرحله سخت‌تری را در قیف فروش طی می‌کند؛ بنابراین کسب درآمد از این طریق برای شرکت‌های وابسته نسبت به سایر مدل‌های قیمت‌گذاری، می‌تواند بیشتر باشد.

  •  مدل تبلیغات CPS

هزینه به ازای فروش (Cost Per Sale)، معیاری است که توسط تیم‌های تبلیغاتی برای تعیین هزینه‌ی هر فروش ایجادشده توسط یک تبلیغ خاص استفاده می‌شود. درک و ردیابی CPS به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد که اقداماتی را برای کاهش هزینه‌های خود انجام دهند و درنتیجه سود را افزایش داده و بهره‌وری را بهینه کنند.

CPS را می‌توان با تقسیم کل پولی که شرکت برای کمپین تبلیغاتی هزینه کرده است، بر مجموع همه فروش‌های انجام شده محاسبه کرد.

 

در اجرای تبلیغات CPA به چه نکاتی باید توجه کرد؟ (10 نکته)

اگرچه تبلیغات CPA نسبت به سایر تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ دارای ریسک‌های کمتر و پاداش‌های بالاتری است، اما روشی بی‌خطر نیست. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا به استراتژی شما کمک کند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.

 

۱. مطابق با هدف خود اکشن را تعیین کنید.

شما باید اکشن موردنظر را براساس نیازها و اهداف بازاریابی خود تعیین کنید و از این طریق بسنجید تعامل مخاطب با شما چگونه خواهد بود تا بتوانید به بهبود آن بپردازید.

۲. پیام خود را دقیق تنظیم کنید.

ممکن است یک شرکت وابسته در تبلیغ و بازاریابی محصول شما کارش را به خوبی انجام دهد؛ اما اگر کاربری در صفحه شما بیاید و مجبور نباشد خرید خود را تکمیل کند، این ضرر متوجه شماست. پیام‌رسانی باکیفیت بالا کلید تبدیل کاربران است. شما باید مطمئن شوید که ارزش یک محصول خاص را به‌طور کامل منتقل می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که پیام شما با زبانی که شرکت وابسته شما استفاده می‌کند مطابقت دارد. بااین‌وجود کاربران پس از شروع فرآیند خرید هرگز سردرگم نمی‌شوند.

 ۳. اهداف متعددی را تعیین کنید.

هدف نهایی شما ممکن است این باشد که یک کاربر محصولی را خریداری کند یا برای به‌روزرسانی خبرنامه یا ایمیل شما ثبت‌نام کند؛ اما تعیین اهداف چندگانه می‌تواند به شما کمک کند رفتار کاربر را در سایت خود دنبال کنید تا صفحات فرود خود را بهبود ببخشید، دسترسی خود را بیشتر گسترش دهید و افزایش فروش داشته باشید.

 ۴. همیشه از تست A/B استفاده کنید.

تشخیص اینکه آیا صفحه فرود تجربه مناسبی را برای کاربر فراهم می‌کند، غیرممکن است. به همین دلیل است که تست A/B بسیار مهم است. این به شما امکان می‌دهد چندین مدل صفحه فرود مختلف را با تفاوت‌های عمده یا جزئی آزمایش کنید. شما می‌توانید از رفتار کاربران خود چیزهای زیادی یاد بگیرید و بهترین صفحه فرود ممکن را ایجاد کنید.

هنگامی‌که یک صفحه فرود دارید که عملکرد خوبی دارد، آزمایش را متوقف نکنید. همیشه تکنیک‌های جدیدی برای بهبود موفقیت‌های شما وجود دارد.

۵. بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید.

هنگامی‌که داده‌های مفیدی را از اولین کمپین تبلیغات CPA خود به دست آوردید، می‌توانید شروع به درک نحوه‌ی تنظیم بودجه CPA خود کنید. ممکن است متوجه شوید که می‌توانید بودجه خود را افزایش دهید که می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض تأثیرگذاران و بازاریاب‌های وابسته با مخاطبان و دسترسی بیشتر شود و در نتیجه به میزان قابل‌توجهی ROI شما را افزایش دهد؛ اما اگر بودجه‌ی محدودی دارید آن را صرف اهدافی کنید که در الویت قرار دارند و زمانی که بودجه‌تان افزایش پیدا کرد، کمپین خود را راه‌اندازی کنید.

۶. استراتژی‌های دیگر بازاریابی دیجیتال خود را متوقف نکنید.

بازاریابی CPA یک راه عالی برای رشد کسب‌وکار شما و افزایش فروش است؛ اما زمانی که این استراتژی را با کمپین‌های بازاریابی دیجیتال موجود خود ترکیب کنید، اغلب بهترین نتایج را خواهید دید. به بررسی تبلیغات دیجیتال خود برای استراتژی‌های برنده ادامه دهید و از هر بردی که با یک کمپین تجربه می‌کنید برای بهبود دیگری استفاده کنید.

۷. از تبلیغات همسان استفاده کنید.

برای جذب مشتری نیازی به تبلیغات پر سروصدا نیست. دیگر دوران تعبیه‌ی بنرهای بی‌کیفیت بر سربرگ وب‌سایت شما به پایان رسیده است. این روزها تبلیغات همسان یا آن‌هایی که شبیه رنگ، طرح‌بندی و تم وب‌سایت شما هستند، طرفداران بیشتری دارند و بسیار ترند شده‌اند. تبلیغات همسان دو برابر بیشتر از تبلیغات بنری منجر به تمرکز بصری می‌شوند؛ بنابراین با ترکیب تبلیغات خود و یک طراحی وب باکیفیت بالا، تبدیل‌های بیشتری را برای خود رقم بزنید.

۸. استخدام یک مدیر وابسته را در نظر بگیرید.

مدیران وابسته می‌توانند با انجام اقدامات زیر به شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده کمک کنند:

  •  شما را با وابستگان با عملکرد برتر در جایگاه خود مرتبط می‌کند.
  •  ایده‌های تبلیغاتی جدید برای محصولات خاص ارائه می‌دهد.
  • پیام‌های برند و به‌روزرسانی‌های محصول را به شبکه CPA ارسال می‌کند.
  • قراردادهایی را با شرکت‌های وابسته منعقد کرده و بر بازگشت سرمایه نظارت دارد.
  • شما را راهنمایی می‌کند تا با بهترین برنامه‌ها و وب‌سایت‌های وابسته همکاری کنید.

 ۹. از شبکه‌های CPA با پیشینه‌ی بد اجتناب کنید.

قبل از اینکه وارد هر شبکه بازاریابی وابسته به CPA شوید، نظرات را بخوانید.

به خاطر داشته باشید که هیچ شبکه‌ای امتیاز رضایت ۱۰۰ درصدی نخواهد داشت؛ بنابراین یک یا دو شکایت نباید شما را بترساند.

 ۱۰. نتیجه‌گیری از آمار و ارقام

با دنبال کردن نتایجی که از کمپین‌های قبل کسب می‌کنید، می‌توانید به بهبود و کیفیت هر چه بیشتر کمپین‌های تبلیغات CPA خود در آینده کمک کنید.

 

سخن آخر

اگر می‌خواهید دسترسی به وب‌سایت خود را گسترش دهید، بازدهی بالایی از سرمایه داشته باشید و تأثیر واقعی تلاش‌های بازاریابی را در کسب‌وکار خود احساس کنید، بازاریابی CPA را در برنامه‌های استراتژیک خود بگنجانید. امیدواریم با خواندن این مقاله به اطلاعات خوبی در این باره رسیده باشید و در کسب‌و کار خود از آن بهره ببرید. باعث خوشحالی‌ است که نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

 

منابع: fool.com, bigcommerce, wordstream, theonlineadvertisingguide

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع : Yektanet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =