تغذیه مفید

معجزه سیر در کرونا

سیر از نظر طب ایرانی در پیشگیری از کرونا کمک کننده هست، مطالعات مختلف هم نشان می‌‎دهد که سیر می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بشود و در پیشگیری از کرونا موثر واقع شود؛ این که سیر چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟ برای کمک به پیشگیری چه نوع سیری بخوریم، چقدر سیر بخوریم و چگونه بخوریم را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

اثرات سیر در پیشگیری از کرونا

سیر در کمک به پیشگیری از کرونا، هم از نظر طب ایرانی و هم مطالعات آزمایشگاهی  و بالینی موثر است و اثرات زیر را دارد:

  • مهار ورود ویروس به سلول
  • مهار تکثیر ویروس
  • تقویت ایمنی
  • اثرات ضدالتهابی با مهار سایتوکاین‌های پیش التهابی و کاهش ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها
  • اثرات آنتی اکسیدانی
  • مهار التهاب ریه
  • بهبود عملکرد ریه، قلب، کلیه که اعضای اصلی درگیر در کرونا هستند.

سیر این خواص را مدیون ترکیبات ارگانوسولفور خود می‌باشد.

نقش کمک کننده سیر در پیشگیری از کرونا
نقش کمک کننده سیر در پیشگیری از کرونا

کدام سیر در کرونا؟ سیر سیاه یا سیر سفید؟

  • سیر سیاه از تخمیر سیر سفید درست می‌شود، سیر سیاه در مقایسه با سیر سفید، اثرات ضعیف تری بر روی تنظیم سیستم ایمنی دارد.
  • اما سیر سفید، اثر بیشتری در افزایش توانایی فاگوسیستی ماکروفاژ و تولید سایتوکاین دارد.
  • پس سیر سفید در پیشگیری از کرونا، انتخاب بهتری است.

سیر خام یا پخته؟ درسته یا خرد کرده؟ (در کرونا)

ابتدا سیر را پوست می‌گیریم،

حالا درسته بخوریم یا خرد کرده؟

اگر سیر را درسته بپزیم، آنزیم آلیئیناژ در سیر غیرفعال می‌شود و آلیسین که از مهم‌ترین مواد موثر در سیر است، تشکیل نمی‌شود. پس سیر در این حالت، اثرات ضدویروسی، ضدالتهابی و اثرات بهبوددهندگی عملکرد قلب و عروق آن کم می‌شود اما اثرات آنتی اکسیدانی و چربی خونی فرقی نمی‌کند.

سیر درسته اثر بیشتری دارد یا سیر خرد کرده؟
سیر درسته اثر بیشتری دارد یا سیر خرد کرده؟

حالا خام بخوریم یا پخته؟

سیر خام از نظر طب ایرانی، هضمش سخت تر است و می‌تواند مشکلات گوارشی را تشدید نماید و می‌تواند حتی باعث سردرد شود.

پس در همه گیری کرونا:

اگر قصد مصرف سیر را دارید:

  1. سیر را پوست بگیرید.
  2. خرد کنید.
  3. ده دقیقه بماند تا ماده فعالش آزاد شود.
  4. بعد در غذا بریزید و بعد پخت، نوش جان کنید.

مقدار مصرف سیر در کرونا

  • حداقل یک حبه سیر در هر غذا، یعنی روزی دو تا سه عدد
  • حداکثر در یک فرد ۷۰ کیلیویی، ۴ حبه در روز
  • پس به ازای هر نفر برای هر وعده ۱ یا ۲ حبه سیر در غذا بریزید و نه بیشتر

احتیاطات مصرف سیر در کرونا

افراد زیر باید زیر نظر پزشک متخصص سیر مصرف کنند که یا کلاً با توجه به شرایط از مصرف سیر پرهیز داده می‌شوند یا میزان مصرف برایشان محدود می‌گردد:

  • خانم‌های باردار
  • خانم‌هایی با خونریزی زیاد قاعدگی
  • افراد مبتلا به بیماری انعقادی خون مانند هموفیلی.
  • افرادی که داروهای ضدانعقادی مانند وارفارین مصرف می‌کنند.
  • کسانی که مزاج گرمی دارند خصوصاً در فصل تابستان
  • افرادی که سردرد، مشکلات گوارشی، سینوزیت و کهیر دارند.

نکته مهم

البته باید خاطر نشان کرد  که :

  1. درست است که سیر یک غذای سالم است که ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد اما این ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که سیر یا هر چیزی دیگری از جمله زنجبیل و هویج و …، در حکم پیشگیری و ایجاد ایمنی ۱۰۰% نیست و جایگزین ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات و مکان‌های شلوغ و … هم نیست، فقط کمک کننده است. پس با اکتفا به خوردن صرف سیر و زنجبیل و … از رعایت پروتکل بهداشتی غافل نشوید.
  2. نکات گفته شده در خصوص پیشگیری است نه در زمان ابتلاء و درمان کرونا، چرا که شرایط ابتلا، مصرف سیر حتماً باید زیر نظر پزشک و با درنظرگرفتن ملاحظات باشد.
منبع

دکتر پانته‌آ شیرویه

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =