تغذیه مفید

ساندویچ نخود ؛ فست فودی سریع، سالم و پروتئینی

همانطورکه مشخص است، اصلی ترین ماده‌ای که در تهیه این ساندویچ به کار می‌رود، نخود است. این پروتئین گیاهی فراموش شده، از منظر طب سنتی و طب نوین، ارزش غذایی بالایی دارد و بهتر است در رژیم غذایی شما و فرزندانتانن گنجانده شود.

ساندویچ نخود

طرز تهیه ساندویچ نخود بسیار ساده است به طوری که هر کسی می‌تواند آن را به راحتی در منزل آماده نماید.

مواد لازم برای ۴ نفر

شما می‌توانید متناسب با ذائقه خود، مقدار مواد را کم یا زیاد کنید.

  • نخود                                  ۴۰۰ گرم
  • پیازچه                                ۵ تا ۶ عدد
  • کرفس تازه خرد شده            یک ساقه
  • جعفری تازه یا خشک           ۲ قاشق غذا خوری (خرد شده)
  • شوید خشک                      دلخواه
  • خیارشور                            ۲ عدد (قابل حذف است)
  • روغن زیتون                         به مقدار لازم
  • ارده                                  دو قاشق غذاخوری سر پر
  • آب لیموترش تازه                  به مقدار دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه، آویشن      به مقدار دلخواه
آموزش ساندویچ نخود به شیوه ساده و سالم
آموزش ساندویچ نخود به شیوه ساده و سالم

طرز تهیه 

  • گام اول: نخستین کاری باید انجام بدید اینه که نخود رو ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل خیس کنید و آب اونو چندبار یکبار عوض کنید و پوست آن‌ها را جدا کنید تا هم نفخ اون کم بشه و هم سریع تر پخته بشه.
  • گام دوم: سپس نخود ها را از صافی رد می کنیم و آبکش می‌نماییم.
  • گام سوم:بعد نخودها را به همراه مقداری آب و کمی زیره و یک قاشق سرخالی و کوچک برنج، روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوش آید.
  • گام چهارم: پس از بجوش آمدن، کف آن را گرفته و حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم تا ریز جوش بزند و نخود ها پخته شوند.
  • گام پنجم: نخودهای خوب پخته شده (نرم نرم) را در میکسر ریخته، یا با پشت قاشق یا چنگال له کنید
  • گام ششم: حال ساقه ی کرفس خرد شده ، پیازچه ، جعفری و خیارشور خردشده ، آب لیمو ، شوید ، نمک و فلفل و آویشن و ارده و ماست و روغن را درون یک کاسه ریخته و نخود های له شده را نیز اضافه می‌کنیم.
  • گام هفتم: مخلوط را به طور مساوی بر روی نان‌ها می ریزیم و نوش جان.
    می‌توانید مقدار کمی کره روی سطح نان‌ها بزنید، در تابه تف دهید تا برشته شوند، سپس ترکیب ساندویچ را بر روی آن قرار دهید.

مروری بر خواص نخود

  • مزاج نخود گرم و خشک است.
  • نخود اگر قبل از پخت خیسانده شود و خوب پخته شده و در بدن به خوبی هضم شود، ارزش غذایی بالایی دارد.
  • نخود سبب پاکسازی کبد و باز کردن انسدادهای آن می‌شود.
  • نخود، خون اصطلاحاً صالح تولید می‌کند؛ یعنی این خون دارای کیفیت بسیار خوبی است.
  • نرم کننده شکم است. بنابراین برای کسانی که یبوست دارند، غذای مناسبی بوده و ملین است.
  • نخود به تنهایی یک غذای نسبتاً کامل است.

نکات مهم ساندویچ نخود

  •  این ساندویچ به واسطه حضور روغن زیتون، پودر آویشن، کمی نمک و نخود پخته شده طبع معتدلی دارد.
  • مطبوع، سبک، حاوی فیبر و پروتئین گیاهی، بدون قند و کلی ریزمغذی اساسی و لینت دهنده دستگاه گوارش است.
  • مناسب برای گیاخواران و ورزشکاران می‌باشد.
  • ارده، آبلیمو و روغن زیتون در حکم سس این ساندویچ عمل می‌کند تا از حالت خشکی خارج شود.
  • مقدار ارده‌ای که اضافه می‌کنید طعم غالبی ندارد و می‌‎توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • آشامیدن آب و هر نوع نوشیدنی بعد از خوردن این ساندویچ، به خاطر داشتن نخود، زیان‌آور است.

حرف پایانی

ساندویچ نخود یک ساندویچ مناسب برای بچه‌ها می‌باشد که مطمئناً علاقه‌ی خاصی به آن خواهند داشت و به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به عنوان لقمه های بیرون و فست فودی سالم برای فرزندانتان تهیه نمایید.

 

منبع: تیم محتوایی سایت

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 1 =